Praca ze starszymi osobami może zachodzić bez zakłóceń, tylko jeśli słowa opiekuna/opiekunki są doskonale rozumiane przez podopiecznego. W dzisiejszym artykule podpowiadamy jak uniknąć tzw. szumu komunikacyjnego i co zrobić, gdy takowy się pojawi.
Chyba każdemu i każdej z nas zdarzyło się kiedyś trafić do lekarza, który podczas trwania wizyty nie podniósł wzroku znad swoich notatek. Trudno jest wtedy nie poczuć się jak kolejny, całkowicie odhumanizowany przypadek medyczny. Pracując z ludźmi, należy zadbać o to, aby czuli oni, że poświęcamy im dostateczną uwagę. Kontakt wzrokowy jest tutaj całkowitą podstawą. Oczywiście nie chodzi o wpatrywanie się w rozmówcę przez 100 procent czasu. Dobrze jest wyważyć spojrzenia na tyle, aby podopieczny czuł się wysłuchany i jednocześnie nie peszył się naszym intensywnym spojrzeniem.
Aby komunikacja zachodziła bez problemu, warto mówić:
Należy dodać, że głośność i tempo mowy należy dopasować do konkretnego rozmówcy. W przeciwnym razie starsza osoba może poczuć się albo niezrozumiana, albo, jeśli mówimy zbyt głośno i wolno, traktowana w protekcjonalny sposób.
Gdy jesteśmy podenerwowani, zasmuceni lub zestresowani, trudniej jest nam artykułować swoje myśli. Dotyczy to również osób starszych. Warto postarać się wczuć w sytuację drugiej strony i spróbować zrozumieć odczuwane przez nią emocje. Czasem dobrym pomysłem może być np. zapytanie o źródło wzburzenia lub odczekanie chwili, aż rozmówca będzie mógł się uspokoić.
Nie należy ignorować sytuacji, w której pojawiają się wątpliwości dotyczące treści komunikatu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest parafrazowanie. Polega ono na powtórzeniu tego, co powiedział nasz rozmówca. To skuteczny sposób weryfikacji, czy dobrze zrozumieliśmy komunikat i jest niezwykle przydatny, gdy starsza osoba ma problem z porozumiewaniem się.
Senioraktiva to przede wszystkim ludzie, którzy wykonują swoją pracę z pasją, radością i zaangażowaniem. To zarówno nasze Opiekunki i Opiekunowie, jak i pracownicy biurowi czy niemieccy koordynatorzy. Dołącz do nas już dzisiaj!
Senioraktiva Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17/644
00-203 Warszawa
NIP: 5272885357
Karolina, dział rekrutacji:
+48 698 909 140
Karolina z działu administracji:
+48 532 684 410
Adrian, dział rekrutacji: