Aplikuj

Senioraktiva

Poradnik dla Opiekunek

Sposoby na sprawną komunikację z podopiecznymi

Praca ze starszymi osobami może zachodzić bez zakłóceń, tylko jeśli słowa opiekuna/opiekunki są doskonale rozumiane przez podopiecznego. W dzisiejszym artykule podpowiadamy jak uniknąć tzw. szumu komunikacyjnego i co zrobić, gdy takowy się pojawi.

Dlaczego kontakt wzrokowy jest tak ważny?

Chyba każdemu i każdej z nas zdarzyło się kiedyś trafić do lekarza, który podczas trwania wizyty nie podniósł wzroku znad swoich notatek. Trudno jest wtedy nie poczuć się jak kolejny, całkowicie odhumanizowany przypadek medyczny. Pracując z ludźmi, należy zadbać o to, aby czuli oni, że poświęcamy im dostateczną uwagę. Kontakt wzrokowy jest tutaj całkowitą podstawą. Oczywiście nie chodzi o wpatrywanie się w rozmówcę przez 100 procent czasu. Dobrze jest wyważyć spojrzenia na tyle, aby podopieczny czuł się wysłuchany i jednocześnie nie peszył się naszym intensywnym spojrzeniem.

Jak mówić, by rzeczywiście być słyszanym?

Aby komunikacja zachodziła bez problemu, warto mówić:

  • powoli i wyraźnie;
  • na tyle głośno, aby nie pojawił się problem ze zrozumieniem słów.

Należy dodać, że głośność i tempo mowy należy dopasować do konkretnego rozmówcy. W przeciwnym razie starsza osoba może poczuć się albo niezrozumiana, albo, jeśli mówimy zbyt głośno i wolno, traktowana w protekcjonalny sposób.

Co empatia ma wspólnego z komunikacją?

Gdy jesteśmy podenerwowani, zasmuceni lub zestresowani, trudniej jest nam artykułować swoje myśli. Dotyczy to również osób starszych. Warto postarać się wczuć w sytuację drugiej strony i spróbować zrozumieć odczuwane przez nią emocje. Czasem dobrym pomysłem może być np. zapytanie o źródło wzburzenia lub odczekanie chwili, aż rozmówca będzie mógł się uspokoić.

Co zrobić, gdy mamy problem ze zrozumieniem podopiecznego?

Nie należy ignorować sytuacji, w której pojawiają się wątpliwości dotyczące treści komunikatu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest parafrazowanie. Polega ono na powtórzeniu tego, co powiedział nasz rozmówca. To skuteczny sposób weryfikacji, czy dobrze zrozumieliśmy komunikat i jest niezwykle przydatny, gdy starsza osoba ma problem z porozumiewaniem się.

Wróć do listy porad

Szukasz pracy jako opiekunka osób starszych? Wyślij zgłoszenie!

    Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka Senioraktiva Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-203) przy ul. Bonifraterskiej 17/644

    Kim jesteśmy

    Senioraktiva to przede wszystkim ludzie, którzy wykonują swoją pracę z pasją, radością i zaangażowaniem. To zarówno nasze Opiekunki i Opiekunowie, jak i pracownicy biurowi czy niemieccy koordynatorzy. Dołącz do nas już dzisiaj!

    Dane firmowe

    Senioraktiva Sp. z o.o.
    ul. Bonifraterska 17/644
    00-203 Warszawa
    NIP: 5272885357

    Zadzwoń do nas

    Karolina, dział rekrutacji:
    +48 698 909 140
    Karolina z działu administracji:
    +48 532 684 410

    Adrian, dział rekrutacji:

    +48 795 184 663

     

    Napisz do nas